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力強い迫力と細緻な描き込みが共存する、九紋龍史進を題材とした府中 彫剛氏による傑作。技巧の粋を凝らしたバックピースの迫力はもちろんのこと、前面の型破りな構成にも目を見張る。
腹回りを空けつつ内腿までぐるりと額を施すスタイルは奇抜であるが、大正から明治の頃の古い写真にも稀にこの額の取り方を見ることができる。ここではさらにクライアントの発案により、縁起の良い文様とされる工字繋ぎをジオメトリックタトゥーの様にあしらい、一種独特な印象を与える作品として仕上げられている。
なお腕とヒカエ、胸の梵字は他店の仕事である。
This is a masterpiece by Fuchu Horigou on the subject of Kumonryu Shishin, in which strength and delicacy coexist beautifully. In addition to the powerful back piece which shows Horigou’s mastery of a skill, the un conventional composition of the front is also remarkable.
This style of gaku (background) which leaves the belly open and extends all the way to the inner thighs may look bizarre, but you can rarely see this style in old photographs from the Taisho (1912-1926) and Meiji periods (1868-1912). In this work, the client’s idea was to create a geometric tattoo of koji-tsunagi which is considered to be an auspicious traditional pattern, giving the work a unique impression.
The sleeves, chests and Sanskrit character are the work of another artist.
史進は『水滸伝』に登場する百八の豪傑のひとりで、総身に九匹の青龍の刺青を纏っていたことから“九紋龍”の渾名で知られる。水滸伝は江戸時代後期に民衆の間で爆発的な人気を博し、名だたる浮世絵師たちがその絵を描いたので、刺青の題材としても広く定着した。
史進は精悍な美丈夫である上に、武芸に優れ義侠に厚い人物であったため、特に気風の良い江戸っ子に好まれた。なお、ここに見られる黒の斑点を持つ白鯉は実際に存在する九紋龍という品種である。
Shishin is one of the 108 great heroes of “Suiko-Den” (The Water Margin), and is known by the nickname “Kumonryu” because he wore nine dragons tattooed on his body. The Suiko-Den story exploded in popularity among the people in the late Edo priod (1603-1868), and since famous ukiyo-e artists drew pictures of it, it became a widespread subject for irezumi.
In addition to being a fearlessly beautiful man, Shishin was also an excellent martial artist and a chivalrous outlaw, which made him especially popular with Edo people. For your information, the white carps with black spots seen here are variety called Kumonryu that actually exisits.