“Kurikaraken”
Tennoji HORIHARU
天王寺 彫はる “倶利伽羅剣”

by GAIN

端然とした描線と重厚な呈色を両立させるべく、スジは機械彫り、ボカシは手彫りに徹する天王寺 彫はる氏による倶利伽羅剣の堂々たる大作。炎をまとい屹立する三鈷剣に倶利伽羅龍王が巻き付く様が、雄大豪壮に描き出されている。

The imposing masterpiece of the Kurikara-ken by Tennoji Horiharu who pursues machine lining and tebori shading in order to achieve both the clear lines and the profond color. The kurikara-ryu dragon wrapping itself around a soaring trident vajra sword clad in flames, is depicted in a majestic and grandiose manner.

またその力強さだけでなく、肌の下や針束の中で混ざり合う墨を考慮に入れて突き上げる精妙で滑らかなボカシにも刮目されたし。極めてダイナミックだが、どこか静的な美しさをも湛える傑作である。その繊細さと雄渾さの妙妙たるバランスに、彫はる氏の持ち味が光る。
It is also noteworthy not only for its strength but also for the exquisite and smooth shading that Horiharu takes into account the ink mixing under the skin and in the needle bundles. This work is extremely dynamic, but also has a somewhat static beauty. The perfect balance of delicacy and grandeur is what Horiharu’s signature shines through.

倶利伽羅剣とは不動明王が右手に握る利剣であり、また古くから不動明王の象徴として扱われてきた。仏教において克服すべき根本的な三つの煩悩である貪欲、瞋恚、愚癡を打ち払うとされている。

主に倶利伽羅龍王が燃え盛る炎となって巻き付いた姿で描かれることが多いため、剣龍と呼ばれることも多い。ここではその切先に不動明王を表す梵字を見ることができる。

The Kurikara-ken is a sacred sword held by Fudo Myoo in his right hand, and has also been a symbol of Fudo Myoo since ancient times. In Buddhism, it is believed to eliminate greed, anger, and foolishness, the three fundamental worldly desires to be conquered.

It is also referred to as a Kenryu (sword dragon), because it is mainly depicted with the Kurikara-ryu dragon coiled around it as a burning flame. Here, a Sanskrit character representing Fudo Myoo can be seen on its point.

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