“Nyoirin Kannon”
Shinshu HORIEI
信州 彫英 “如意輪観音”

by GAIN

和を題材としながらも既存の枠に囚われない秀麗なスタイルで魅せる信州 彫英氏による如意輪観音の背中額彫り。

六本の腕を持ち片膝を立てて座る複雑な像容を、人体という曲面の上に違和感なくまとめ上げる構成力の高さたるや。少し右に身体を傾げ思惟に耽るその表情には、如何にして衆生を救うか思いを巡らせる菩薩の深い慈悲が描き出されている。

The back piece of Nyoirin Kannon by Shinshu Horiei who is skilled at creating a beautiful style that is not bound by preconceived notions, even though it is based on a Japanese theme.

His amazing composing ability depicts the complex figure with six arms and sitting with one knee up without any sense of discomfort. The expression on the face of Nyoirin Kannon, who is lost in thought as they lean slightly to the right, depicts the deep compassion of the bodhisattva as they ponder how to save sentient beings.

如意輪観音は観音菩薩の変化身のひとつであり、一面六臂の坐像として描かれることが多い。その手には名前の由来である如意宝珠と法輪を携えており、如意宝珠によりあらゆる願いを成就させ、法輪により一切の煩悩を打ち砕く。

六本の腕には天道から地獄道までの六道すべての衆生をあまねく救うという意味があるとも言われている。臀部から腿に掛けては瑞獣である龍と鳳凰が描かれ、一層の吉祥を与えている。

Nyoirin Kannon is one of the various forms of Kannon Bosatsu, and is often depicted as a seated figure with one face and six arms. They have nyoi-hoju (Cintamani) and horin (Dharma wheel) which are origins of their name Nyoirin, and nyoi-hoju fulfills all wishes and horin breaks all worldly desires.

It is said that the six arms are meant to save all sentient beings in the six realms. The dragon and houou, auspicious beasts, are depicted on the lower part and adding further auspiciousness.

※信州 彫英氏のインタビュー記事はこちら
※See Shinshu Horiei’s interview here

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