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彫り物の古典を実践する芳柳氏による、スジからボカシまで全て手彫りで仕上げられた圧巻の閻魔大王額彫り。現代では手彫りの技術を修得する彫り師であってもスジまで手でこなすことは稀で、そうした意味でもこの作品は極めて貴重だと言える。
大胆に太く表現された額が豪壮であるが、一方で牡丹見切りの輪郭が細かく描かれているのも氏の作風の特徴である。伝統に則った墨、朱、ベンガラのみというシンプルな色構成が、手彫り特有のスジの粗さと相まって得も言われぬ迫力を生み出す。
なお、左右の腕は他アーティストの仕事である。
This is a stunning gaku-bori (irezumi with background) of Enma Daio by Houryu, who practices the classics of Japanese tattoo, and is entirely hand-poked from lines to color. Nowadays even tattooers who have mastered the art of hand-poking rarely do lines by hand, so this work is very valuable in that sense.
The broad and boldly expressed gaku is magnificent, but on the other hand, the finely depicted botan-mikiri (edge of gaku) is also characteristic of his style. The simple color composition of only black, vermilion, and bengara in accordance with tradition, combined with the roughness of the lines unique to hand-poking, creates an inexplicable power.
Note that the sleeves are done by another artist.
閻魔とは冥界の主にして、衆生の行いを監視し死したときにその罪を断ずる勧善懲悪の判官である。閻魔大王や閻魔法王といった尊称で呼ばれることが多い。仏教においては全ての衆生を救う地蔵菩薩の化身だとする考えもある。左右の腿にあしらわれたのは、生前に犯した罪により地獄に落とされた亡者たちに責め苦を与える獄卒と呼ばれる鬼である。